Ebeltoft Strand Camping

Sommerferien startet St. Hans i Ebeltoft dette året (2015). Ved Ebeltoft strand.

Denne gang var det ikke helt uproblematisk å sette opp teltet. Om man ikke setter opp disse telt (Nevada XLP - og sikkert også de andre Nevada-teltene) riktig, kan man risikere at stengene kan knekke/spjære. Dette skjer om man gir for mye press og bøyer dem for mye. Og det gjorde vi ... Heldigis hadde vi med oss "gaffa-tape", så stang ble tapet og teltet kom opp til slutt. Men det var øyeblikk der der vi lurte på om vi måtte ta inn på hotell og ut og lete etter nye stenger/telt påfølgende dag.

Vi hadde spurt om å få teltplass nær lekeplassen, og det fikk vi. Rett ved lekeplass så minsten kunne leke der mens vi drev ved teltet. Plassen var fin og lå også i skygge under store trær, så solen ikke ville bli plagsom om det skulle bli mye av den.

På plass

Plassen lå altså perfekt til på campingplassen. Også såpass nær servicebygg at minsten kunne gå dit alene. Dessverre ligger det et veikryss bak hekken der teltet vårt sto. Og veien var trafikkert HELE døgnet.

Vi ankom på St.Hans og hadde planer om å grille på stranden denne kvelden, men det var surt og kaldt og meldt regn. Vi gikk en veldig fin tur på stranden og vurderte å blåse i værmeldingen siden det da var så fint, men da vi kom tilbake til teltet etter denne turen kom skyene og et duskregn "fra alle sider".

Teltplasser ved stranden

På tur langs stranden

Utsikt over Ebeltoft Vig

Dagene vi var her tilbrakte vi i Ebeltoft sentrum og Ree Park Safari. Ebeltoft sentrum er koselig, og man kan besøke flere museer og spise god is på fortauskafe. Ree Park Safari er en veldig fin dyrepark som setter dyrevelferd høyt, og de er også en del av nettverk for bevaring av truede dyrearter. Man kan ta safaribil gjennom deler av parken og se giraffer og nesehorn på nært hold. Tempoet i parken er lavt, og det er også flotte lekeplasser og spiseplasser der man kan sitte og slappe av og spise medragt om man ønsker. Man får selvfølgelig også kjøpt mat om man vil. Utvalget i restauranten var bra. Parken anbefales.

Campingplassen har fine kjøkkenfasiliteter, der man kan lage mat både inne og utendørs. De har også kjøleskap der som er reservert campister som bor i telt, så om man ikke har med seg eget "kjøleskap" er dette et veldig godt tiltak. Det er også dedikert uteplass til sløying av fisk dersom man har hatt fiskelykke den dagen (egne regler for fiske gjelder, men vi har ikke satt oss inn i det siden det ikke er aktuelt for oss). Vi brukte kjøkkenet en del og tilbragte etterhvert mer tid utenfor kjøkkenbygget enn ved teltet, for der slapp vi støyen fra trafikken som etterhvert gikk veldig inn på oss. Vi ble rett og slett så slitne av lyden av trafikken at vi dro fra Ebeltoft en dag før vi hadde tenkt. Vi vurderte å skifte teltplass, for nesten hele resten av plassen var rolig, men orket ikke gjøre det denne gang. Dersom vi kommer tilbake (og det gjør vi nok) vil vi be om annen plass.

Campingplassen oppsummert:

+ Gangavstand til Ebeltoft sentrum
+ Fine og velholdte servicebygg med godt antall familierom
+ Kjøkken og spiseplass ute og inne
+ Kjøleskap
+ Gratis badeanlegg (men det prøvde vi ikke)
+ Store teltplasser
- Dårlig utvalg i campingplassens butikk (men mtp. nærhet til sentrum og butikker så er det ikke veldig stort minus)
- Vær obs på hovedveien og styr unna plasser opp mot den dersom du ikke liker tafikkstøy

Linker:

Comments

Kart over plasser vi har vært - klikk på merket så kommer lenke til blogpost opp

Popular posts from this blog

Billund camping

Legoland Holiday Village

Kjøpe telt? Noe å tenke på (del 1)