Første campingtur i Norge (Bratland Camping)


Jeg har vært veldig skeptisk til å teste norske campingplasser, for de vi har sett fra veien har sett slitte og dårlige ut, og om vi har stoppet innom der har det dessverre vist seg at inntrykket fra veien har stemt. Men så ... Vi har fått et nytt familiemedlem (lillesøster er nå 1,5 år) som aldri har vært på camping før, og vi fant ut at det nok ville være lurt å teste hvordan hun trives i telt før vi reiser på mangeukerstur senere i sommer. Planen var å reise sørover, for det er liksom den veien vi alltid reiser, men så var det værmeldigen da ... Opptil 12 mm nedbør  på lørdagen fristet ikke akkurat, så vi sjekket hvordan det så ut nordover - og jammen viste det seg at værutsiktene for Bergen var strålende sol og 20 grader. Så da brukte jeg den geniale søkemotoren til NAF og fant campingplasser i nærheten av Bergen og valgte den som hadde flest stjerner: Bratland Camping. At den også hadde ganske fin nettside gjorde valget enda enklere. Det eneste jeg savnet av informasjon på nettsidene var åpningstider, men damen som svarte på telefonen da jeg ringte informerte greit om det jeg lurte på (åpningstider, plass til det digre teltet vårt, strøm, kjøkken, etc.).

Vi peilet inn gps-en og reiste mot Bergen.

Turen var veldig fin - og overraskende kort. Vi har aldri vært den veien før, så vi har trodd og tenkt at dette var lang, kronglete vei, men så viste det seg at det var "beinvei" nesten helt frem til campingplassen. Ja, om man ser bort ifra to ferger da, men de går så ofte nå at vi kjørte rett på dem uten å måtte vente. Herlig når sånt fungerer.

Ankom campingplassen halv åtte fredagskvelden, sjekket inn og fikk beskjed om at vi bare kunne finne oss en plass. Det var ikke oppmerkede plasser, og teltområdet var to ikke veldig store gress-områder der det var noen telt fra før, så vi fant oss en plass som nok var tiltenkt bobil-folket, men der vi akkurat fikk plass nok til å slå opp teltet og plassere bilen.


Når teltet var oppe skulle vi stelle lillesøster, og overraskelsen var da stor da vi oppdaget at campingplassen ikke hadde stellerom. Den hadde faktisk verken stelle- eller familierom. Så da ble det bleieskift på gulvet i teltet, noe verken den som steller eller den som blir stellet setter særlig pris på.

Campingplassen ligger 3 km fra en Rimi og en Spar-butikk, så vi dro dit for å handle mat. Det var faktisk en liten butikk med det mest nødvendige på campingplassen også, men når vi skulle ha mer enn melk og brød var det greit at det var såpass kort å kjøre til vanlige butikker. Da vi skulle dra til butikken kom overraskelse nummer to, for da jeg spurte om når bommen stengte for kvelden var svaret at "Her er ikke bom". Jeg hadde jo i grunnen ikke sett noen bom heller, men tok det som en selvfølge at campingplassen ble stengt om natten, fire stjerner som den hadde. Men nei.  Nå lå den riktignok veldig fredeig til, så det var nok ikke behov for bom, men i min campingkarriere har det alltid vært bom på campingplass, uansett hvor fredelig plassen har vært, så jeg tok det som en selvfølge at det var det her også.

Overraskelse nummer tre kom da jeg oppdaget at det koster penger å dusje. I ettertid har jeg skjønt at det gjør det på de fleste norske campingplasser, så det er ikke unikt for denne. Grunnen til at jeg ble overrasket var at de nå har fjernet betalingen på alle de danske campingplassene vi har vært på, så jeg trodde det å betale for dusj var et avsluttet kapittel.

Da kvelden kom, senket roen seg over plassen her på samme måte som vi er vant til på campingplasser, og lillesøster sovnet etterhvert som hun skjønte at vi faktisk måtte sove inni dette rare stoff-huset. Og vi kan konkludere med at det går fint an å ta med lillesøster på campingferie i sommer. Noe annet som vi kan konkludere med etter denne turen er at det var lurt av oss å testcampe før hovedferien, for vi var visst litt rustne når det kom til ting å ha med seg. Vi hadde nemlig glemt brødkniv, skjærefjøl, gryte, taklampe, telys, termos, skåler, oppvaskutstyr, bordklut og helt sikkert noe til som vi kommer til å glemme senere i sommer også.

Ellers:
Vi oppdaget at det går en veteranjernbane rett bortenfor campingplassen, men denne åpner dessverre ikke for sesongen før neste helg (17. juni), så den fikk vi ikke med oss denne gangen. Det er mulig vi tar turen tilbake bare for å kjøre tog med damplokomotiv i løpet av sommeren.



Oppsummering av campingplassen:
Toalettene og dusjene var veldig rene og fine.
Kjøkkenet var fint, men vi savnet microbølgeovn. 
Beliggenheten veldig bra (gikk også buss til Bergen rett utenfor innkjørselen)
Naturen rundt var veldig fin.
Lekeplassen var ikke sikret godt nok til at jeg ville la mine unger leke der alene.
Jeg kunne ikke se brannslukningsutstyr noen opplagt plass. 
Servicen var upåklagelig. Veldig hyggelig personale.



Comments

Kart over plasser vi har vært - klikk på merket så kommer lenke til blogpost opp

Popular posts from this blog

Legoland Holiday Village

Hvor skal vi lade mobilene? Strøm i teltet

Billund camping